Essi Nuortimo-Nopanen kirjoitti (HS Mielipide 27.8.) oivaltavasti rankaisemiskulttuurin ongelmista. Miksi lapsille on sallittua tehdä sellaista, mitä aikuiset itse eivät työelämässä hyväksyisi?

Nykykeinot eivät tunnu toimivan. Rangaistuksista keskustelemisen sijaan voitaisiin kiinnittää enemmän huomiota opettajien toimivaltuuksiin yleensä. Toki esimerkiksi oppilaan repun tutkiminen silloin, kun opettaja perustellusti epäilee siellä olevan teräaseen, voidaan nähdä nöyryyttävänä rangaistuksenakin, mutta enemmän kyse on opettajan ja muiden oppilaiden turvallisuudesta. Opettajat tarvitsevat ongelmaoppilaiden kanssa työskentelyyn nykyistä järeämpiä valtuuksia. Lakeja pitäisi muuttaa, jotta opettajilla olisi paremmat oikeudet puuttua häiriö- ja vaaratilanteisiin jo ennaltaehkäisevästi. Rangaistuksia sen sijaan ei tarvitse koventaa.
 
Katariina Sorvanto, lakimies, Espoo